Klassrumsledarskap – varför?
Lärarens profession vilar på en grund inom tre kompetenser:
- Ämneskunskaper, kunskaper i vad man undervisar
- Didaktiska/pedagogiska kunskaper, om hur man undervisar
- Ledarkunskaper, hur man leder elever i undervisning
De två första är givna i lärarutbildningen.
Men den tredje kompetensen, ledarskap, har under lång tid lyst med sin frånvaro men kanske börjar komma mer och mer. Detta trots att forskning visar att just sådana kompetenser avsevärt underlättar lärarens möjligheter att leda en klass, att skapa en god lärmiljö och att hantera alla de situationer som kan uppstå i en klass.
11 steg att ta för att få en klass att fungera
- Introduktion
- Gör problemet till ditt eget
- Fokusera på det du skall göra!
- Behåll ditt lugn och din låga puls, och gör inget förhastat!
- Börja alltid lektionen på ett bestämt sätt som fungerar
- Avsluta alltid lektionen på ett bestämt sätt som fungerar
- Gör en planering mellan start och slut av lektionen som eleverna klarar och fungerar
- Enkla tydliga reger som hålls konsekvent
- Visa ut den som inte sköter sig
- Pricka av de som är med eller mot
- Hämta in föräldrarnas mandat till 100%
Att visa ut en elev från klassrummet?
Inledning
I en annan artikel på denna webbplats skriver jag, att en möjlig åtgärd är att visa ut eleven från klassrumet om denne inte rättar sitt uppträdande och fortsätter att störa sina kamrater. Det kommer ibland frågor om detta, om det är lagligt, om det är rätt, om det är lämpligt och mycket mer.
Det kan därför vara på sin plats att närmare fundera lite över omständigheter och konsekvenser och annat man behöver tänka över i en situation där utvisning skulle kunna ske.
Vad är studiero?
Studiero definieras som ett tillstånd där eleverna arbetar med sina uppgifter, utan att störningar inträffar. Alltså är studiero en form av arbetsro, där eleverna sysselsätts med sina uppgifter utan att de stör andra eller själva blir störda. En störning blir då ett problem för läraren som vill skapa studiero. Läraren löser problemet genom att åtgärda störningen.
Vanliga störningar i klassrum är att
- Elever kommer sent
- Elever pratar utan att ha ordet
- Elever rör sig så andra störs
- Elever gör andra saker än de ska
- Upprepningar av dessa störningar
- Läraren stör genom att ingripa mot störningar
Sida 1 av 2